I Arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 1999:07 ”Första hjälpen och krisstöd” står det att varje företag skall ha.

  • Tillräckligt antal personer, som kan ge första hjälpen, och att kunskaper och färdigheter i första hjälpen hålls aktuella.
  • Rutiner för första hjälpen och krisstöd
  • Utrustning för första hjälpen

Utbildningen är därav ett verktyg till att följa arbetsmiljöverkets föreskrifter. Vi på Careforlife hjälper er att se över er utrustning och ser till att er personal har kunskapen enligt senaste riktlinjer för första hjälpen.

Certifikaten är giltiga i 1-2 år. Vi följer HLR rådets rekommendation att repetera utbildningen varje eller vartannat år för allmänheten så att kunskaperna ska sitta på ett optimalt sätt. Genom att repetera den praktiska  utbildningen kommer handlingsberedskapen befästas i muskelminnet så att du kan agera snabbt i en nöd situation.

När en person blir medvetslös blir musklerna avslappnade. I samband med detta blir även tungmusklerna avslappnade. Detta kan göra att tungan faller bakåt i halsen och blockerar luftvägarna. Det kallas ibland felaktigt att ”svälja tungan”, men tungan sitter fast och kan inte sväljas.. Det handlar istället om en tillfällig luftvägsblockering som kan åtgärdas genom att luta huvudet bakåt eller göra ett käklyft. Detta kan vara lite svårt att utföras om man inte tidigare har erfarenhet av det. Praktisk HLR utbildning är därför ett bra sätt att öva på att skapa fria luftvägar på en medvetslös person.

Orsakerna till hjärtstopp skiljer sig mellan vuxen och barn. Vuxna får oftast ett hjärtstopp pågrund av hjärtkärl sjukdomar. Barn däremot drabbas oftast av ett hjärtstopp på grund av syrebrist till, exempel kvävning, drunkning eller plötslig spädbarns död. Därför betonas andningen och inblåsningar mer för barn än för vuxna. Dessutom skiljer sig tekniken för kompressioner då barnens kroppar är mindre än en vuxen kropp. Enligt senaste riktlinjer 2021 bör barn under 18 år erhålla HLR enligt barn HLR riktlinjer. Börja med 5 inblås, därefter 15 kompressioner följt av 2 inblåsningar. Genom att delta på en praktisk HLR utbildning fördjupas kunskapen i hur man bör agera på ett korrekt sätt enligt HLR rådets riktlinjer för barn HLR.

Barn som tidigt lär sig första hjälpen blir tryggare och mer handlingskraftiga. Kunskapen kan användas om en vän, ett syskon eller de själva skadar sig allvarligt. Det stärker också barnets ansvarskänsla och empati. Enkla tekniker som att trycka mot såret och larma på hjälp är något även yngre barn kan lära sig.

Enligt läroplanen för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet (Lgr22) är första hjälpen en viktig kunskap. Här har HLR rådet tagit fram rekommendationer om vad de olika årskurserna bör få med sig. Hantering av blödning är en av punkterna som bör introduceras från årskurs F-3. För att hjälpa föräldrar, skolor, scoutledare m.m har vi tagit fram en bokserie som vill hjälpa barn att lära sig mer om första hjälpen agerande. – Du blöder! – en första hjälpen bok för barn”.

Vi brinner för att barn redan i tidig ålder ska kunna lära sig mer om hur kroppen fungerar men också lära sig mer om empati och medmänsklighet. Därför håller vi på att ta fram en bokserie som vill lära barn i tidig ålder mer om första hjälpen. Här vill vi introducera bokstäverna L-ABCDE som är ett centralt begrepp i Första hjälpen. Första boken kom ut hösten 2024 och till hösten 2025 kommer vi att komma ut med nya böcker:

A+B – Andas! – En första hjälpen bok för barn – Kommer hösten 2025

C – Du blöder – En första hjälpen bok för barn – Kom ut hösten 2024

D – Det gör ont! – En första hjälpen bok för barn – kommer hösten 2025

E – Kommer hösten 2026

Det går redan nu att beställa böckerna.

Ska barn verkligen agera vid olyckor och skador?

Barn kan och bör lära sig att agera vid skador och olyckor – på ett sätt som är anpassat efter deras ålder. Det handlar inte om att ta ansvar som en vuxen, utan om att veta vad man kan göra för att hjälpa till, till exempel att larma 112, hämta en vuxen eller ge enklare första hjälpen som att stoppa en blödning. Barn som vet hur de ska agera blir tryggare i oväntade situationer. Att ge dem kunskap tidigt stärker deras självförtroende och förmåga att hjälpa andra. Det kan göra stor skillnad innan vuxna eller räddningspersonal hinner fram.